Dat een volle tank de laatste tijd een stuk duurder is geworden is bijna niemand ontgaan. De benzineprijs is nu gemiddeld €1,78 per liter en diesel kost tegenwoordig gemiddeld €1,40 per liter. Deze bedragen zijn nog maar net verwijderd van de hoogste benzineprijs ooit. Daarom is het nu echt tijd om elektrisch te rijden!
Hoge aanschafprijs
We horen nog vaak dat elektrische auto’s zo duur zijn vergeleken met auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Dat klopt, maar de prijzen voor elektrische auto’s dalen en daardoor wordt het steeds aantrekkelijker. Voor een klein model betaal je gemiddeld 36 procent meer dan voor een vergelijkbaar model dat op fossiele brandstoffen rijdt. Voor een middenklasser betaal je gemiddeld 14% meer. Dat is een aanzienlijk verschil, maar de aanschafprijs verdien je net zo hard weer terug. Maar hoe zit dat?
Een elektrische auto heeft qua onderhoud minder zorg nodig dan een auto met een verbrandingsmotor. Dit komt bijvoorbeeld doordat een elektrische auto met een accu minder bewegende onderdelen aan boord heeft. Dit resulteert weer tot minder bezoek aan je garage en lagere onderhoudskosten. Buiten het onderhoud om geniet je bij aanschaf van een elektrische auto van verschillende fiscale voordelen en bespaar je natuurlijk flink op de brandstof.
Vergelijk de verschillende auto’s dus niet alleen puur op de aanschafprijs, maar bekijk ook de voordelen van de elektrische auto ten opzichte van de reguliere auto. De aanschafprijs van elektrische auto’s zou na verloop van tijd dalen, met een kantelpunt in 2023. De belangrijkste oorzaak hiervan is de prijs van het duurste component: de accu.

Kosten elektrisch rijden
Het verschil tussen de kosten per kilometer verschilt erg tussen een elektrische auto en een reguliere auto met een verbrandingsmotor. Of je het verschil in aanschafprijs daadwerkelijk terugverdiend hangt af van hoe je autorijdt, hoeveel kilometers je maakt en waar je tankt. Gemiddeld betaal je voor een benzineauto €0,12 per gereden kilometer. Als de benzineprijs nog meer stijgt, wordt het bedrag per gereden kilometer natuurlijk nog hoger. Elektrische rijders betalen per gereden kilometer tussen de €0,04 en €0,08, dit verschilt of je de elektrische auto thuis laadt, of openbaar.
Het verschil tussen thuis laden en openbaar laden is aanzienlijk. Thuis laden is de goedkoopste optie, 1 kWh kost gemiddeld €0,23. Het voordeel van thuis laden is dat je de auto s ’nachts in alle rust en in het daltarief kan laden. Hiervoor heb je wel een laadpaal of wallbox nodig. Dit is een eenmalige investering van tussen de €600 en €1500. Toch kiezen sommige elektrische rijders ervoor om thuis geen laadpaal te plaatsen, maar om openbaar te laden. De gemiddelde prijs van 1 kWh in het openbaar is ongeveer €0,32. Ook zijn er snellaadpalen waarbij je een elektrische auto gemiddeld in een halfuur voor 80% kan opladen, hier zijn de prijzen aanzienlijk hoger, namelijk rond de €0,70 per kWh.
Elektrisch rijden voor bedrijven
Ook voor bedrijven is elektrisch rijden zeer interessant. Grootverbruikers betalen vaak geen €0,23 per Kwh, maar slechts €0,04. Naast dat bedrijven vaak relatief goedkope stroom hebben zijn er ook nog verschillende subsidies voor bedrijven beschikbaar. Voorbeeld:
Als je een elektrische auto een aantal keer per week volledig oplaadt, dan rij je zo 25.000 kilometer per jaar voor nog geen 200 euro. Met de benzineprijzen van nu kun je daar 3 keer voor tanken, dat komt neer op ongeveer 2000 kilometer.
Openbaar laden
We spraken net al over de kosten van het openbaar laden. Het enige wat je nodig hebt om openbaar te laden is een laadkabel en een laadpas. Bij snellaadpunten zijn er speciale kabels aanwezig, met eventueel benodigde koppelstukken. Er zijn veel verschillende aanbieders van laadpassen, maar nadat je dit artikel hebt gelezen kun je stoppen met zoeken. De ene aanbieder hanteert een starttarief, de ander juist niet, maar een abonnementsvorm of een vaste prijs per tankbeurt. De voordelen van een Greenload laadpas zijn: hij is gratis aan te vragen, de pas heeft een zeer voordelig tarief, je betaalt geen starttarief, je betaalt geen abonnementskosten en je betaalt alleen als je daadwerkelijk je auto laadt. Vraag hier je gratis Greenload laadpas aan!
Thuis laden
Maar hoe werkt dat thuis laden nou precies? De simpelste manier om je elektrische auto thuis op te laden is via het stopcontact. Dit gaat alleen heel erg traag, vandaar ook de bijnaam ‘granny charger’. Deze trage en onveilige manier wordt door de fabrikant alleen geadviseerd als noodoplossing, maar er zijn helaas genoeg elektrische rijders die hun auto zo opladen. De beste optie om thuis te laden is een laadpaal of een wallbox. Hierdoor laad je tot wel 8 keer sneller je auto op. Bekijk hier onze collectie laadoplossingen.
Accu versus verbrandingsmotor
Milieu Centraal berekende de kosten voor 12.000 kilometer rijden met een middenklasse auto voor zowel elektrisch, diesel en benzine:
- Alleen thuis laden: €440
- Mix van thuis-, publiek- en snelladen: €620
- Alleen publiek laden: €800
- Diesel: €930
- Benzine: €1425
Ook als alle overige kosten (onderhoud, afschrijving, belasting en verzekering) over een gebruiksperiode van 5 jaar worden meegenomen, is een elektrische middenklasse auto (met een mix van thuis, openbaar en snelladen) goedkoper dan de benzine variant. Met een elektrische auto betaal je gemiddeld 25% minder dan met een auto met een verbrandingsmotor.
Ben je benieuwd welke laadoplossing bij jou past? Neem dan contact op met één van onze specialisten via: info@greenload.nl of via 085 – 4822380.